środa, 22 sierpnia 2018

"Diabeł. Nowa biografia" Philip C. Almond

[źródło]
Diabeł, Szatan, Demon, Antychryst, Lucyfer, Lewiatan, Belzebub, Belial czy Książę Wschodu. W zależności od epoki, czasu czy położenia geograficznego Diabeł przybiera różne oblicza. I chociaż można w niego nie wierzyć, nie da się ukryć, że jest on mocno zakorzeniony w praktycznie każdej kulturze, począwszy od amerykańskiej czy europejskiej, po żyjące w najdzikszych zakątkach Amazonii plemiona Indian. Owocem fascynacji postacią Diabła w kulturze, jest najnowsza książką Philipa C. Almonda Diabeł. Nowa biografia, którą mam dziś przyjemność recenzować dla Was we współpracy z wydawnictwem Bellona.

Philip C. Almond w swojej najnowszej powieści przygotował pełną i wyczerpująca analizę postaci i idei Diabła w kulturze Zachodu. Przybliża on rozważania na temat narodzin i upadku Diabła zarówno w kontekście Biblii jak i starożytnych zapisków. Opowiada jak postrzegano Szatana w średniowieczu, co leżało u podstaw polowań na czarownice oraz z czego wywodziła się w latach 70-80 XX w. tak silna tendencja do zabaw tabliczkami ouija czy odbywania seansów spirytystycznych. Na koniec autor przybliża nam współczesną koncepcję Diabła, jego wszechobecność zarówno w literaturze jak kinematografii, a także pierwsze próby obalenia idei Antychrysta i jego roli we współczesnym świecie.

Każdy, kto choć trochę śledzi moje wpisy doskonale wie, że jestem prawdziwą fanką zjawisk nadprzyrodzonych. Duchy, demony, opętania, zjawy czy słowiańskie straszydła to mój konik, o których czytam z prawdziwą przyjemnością. Nic więc dziwnego, że gdy tylko zauważyłam najnowszą powieść Philipa C. Almonda Diabeł. Nowa biografia z miejsca zapragnęłam ją przeczytać. Mam już za sobą kilka książek o podobnej tematyce, przez co byłam ogromnie ciekawa czy i tym razem autor spełni moje oczekiwania.

"Historia Boga w świecie Zachodu jest zarazem historią Diabła, a historia teologii - historią demonologii."

Przede wszystkim należy nadmienić, że Diabeł. Nowa biografia to swojego rodzaju praca naukowa. Nie znajdziemy tu wartkiej akcji czy charyzmatycznych bohaterów. To zbiór wielu wieków badań i zapisków dotyczących religii, Boga a co za tym idzie też samego Diabła. Stąd też styl autora jest bardzo naukowy, co w konsekwencji sprawia, że całość czyta się dosyć ciężko. W tekście znajdziemy wiele fragmentów Biblii czy innych zapisków, nad lekturą których należy się dogłębnie zastanowić. To samo tyczy się różnych ksiąg, które autor wielokrotnie przytacza, by w pełni zobrazować różne kierunki rodzących się idei i nurtów kulturowych.

Stąd też, nie polecałabym tej powieści wszystkim czytelnikom. Diabeł. Nowa biografia to lektura dla koneserów demonologii, którzy już z niejedną tego typu powieścią mieli do czynienia. Dla osób, które do tej pory nie spotkały się z tak dogłębną analizą postaci Diabła, lektura Philipa C. Almonda, może być po prostu za trudna i zbyt męcząca. Sama, doskonale zdawałam sobie sprawę, z jaką lekturą przyjdzie mi się mierzyć, stąd jestem w pełni usatysfakcjonowana wyborem. Autor bardzo obszernie i wyczerpująco podszedł do tematu, przedstawiając czytelnikowi wiele tez i punktów widzenia ówczesnych teologów i uczonych. Ogromnie podoba mi się, że otrzymaliśmy tu zestawienie dwóch obrazów Diabła: zarówno tego teologicznego, upadłego anioła, który sprzeciwił się swojemu stwórcy, jak również tego kulturowego, którego wizerunek jest coraz bardziej eksploatowany w kinie czy literaturze. 
 
Diabeł. Nowa biografia Philipa C. Almonda to prawdziwa gratka, dla wszystkich miłośników duchów, demonów jak również całej demonologii. To bardzo obszerny obraz Diabła, który od lat przerażał, a jednocześnie fascynował miliony ludzi na całym świecie. To bardzo ciekawa praca naukowa, dogłębnie analizująca wiele aspektów z dziedziny teologii, którą mimo dosyć trudnego stylu, czyta się z prawdziwą przyjemnością.

Za lekturę serdecznie dziękuję wydawnictwu Bellona!

1 komentarz:

  1. Mam tę książkę na półce i jestem jej bardzo ciekawa. Mam nadzieję, że przypadnie mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń

© Szablon wykonała Ronnie ™ | RONNIE creators